עיריית תל אביב- יפו תפתח מחר את שנת הלימודים תשפ"ו בסימן "החופש לחשוב אחרת"
עיריית תל-אביב-יפו, בהובלת מנהל החינוך, תפתח מחר את שנת הלימודים החדשה, ב-1 בספטמבר 2025, עם כ-76,000 תלמידות ותלמידים.
עיריית תל אביב- יפו רואה בחינוך לא רק מסגרת לימודית, אלא מרחב אנושי המאפשר זהות, חופש ובחירה, ופועלת ליצירת סביבה חינוכית שמעודדת חשיבה ביקורתית, סקרנות ויצירתיות. העירייה תמשיך להוביל מערכת חינוך איכותית, שוויונית, ערכית ופורצת דרך, תוך הצבת תלמידות ותלמידי העיר בראש סדר העדיפויות.
- גני הילדים בעיר תל אביב-יפו
בתל אביב-יפו יפעלו השנה 453 גנים עירוניים בהם ילמדו 4,339 תלמידות ותלמידי טרום טרום חובה, 4,699 תלמידות ותלמידי טרום חובה, 4,482 תלמידות ותלמידי חובה. בנוסף לגנים הללו יפעלו 112 גנים עירוניים לתלמידות ותלמידי החינוך המיוחד בהם ילמדו כ-940 תלמידות ותלמידים במגוון אפיונים, מספר זה אינו כולל את התלמידות והתלמידים המשולבים בגנים רגילים עם תומכת חינוך אישית (סייעת צמודה).
- בתי הספר בעיר תל אביב-יפו
בעיר יפעלו השנה 75 בתי ספר יסודיים ובהם 4,711 תלמידים והתלמידים העולים ועולות לכיתה א' ו- 36 בתי ספר על יסודיים עם 4468 תלמידות ותלמידים העולות ועולים לכיתה ז'.
בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו שלושה בתי ספר חדשים בעיר- עירוני כ"ה לתרבות, חברה ורוח על שם מאיר שלו (על יסודי ממלכתי), בית ספר יסודי ממלכתי בכיכר המדינה, בית ספר יסודי ממלכתי דתי במרכז העיר. נוסף על אלה בית הספר היסודי והדמוקרטי קהילה שהיה לבית ספר מוכר שאינו רשמי הופך לבית ספר עירוני.
- מערכת החינוך המיוחד
בעיר תל אביב-יפו פועלות בעיר 22 מסגרות ובתי ספר לחינוך מיוחד, זאת בנוסף ל-112 גני החינוך המיוחד. במסגרות החינוך המיוחד בעיר לומדים כ- 750 תלמידים ותלמידות מרשויות אחרות בארץ, עיריית תל אביב-יפו רואה בכך שליחות וגאה להיות עורף סוציאלי-חברתי-חינוכי למדינה בפתיחת מערכת החינוך המיוחד בעיר לתושבות ותושבי חוץ אשר ברשות המקומית בה הם מתגוררים אין מענים רלוונטיים.
עיריית תל אביב-יפו משקיעה 24 אחוזים מתקציב העיר בחינוך הפורמלי, כך שההשקעה בכל תלמידה ותלמיד בעיר תל אביב-יפו עומדת על סכום חסר תקדים, של 27,800 ₪, מתוכם 47% במימון עירוני, סכום גבוה ביחס לרשויות במדינה.
- מיגון במוסדות החינוך
עיריית תל אביב-יפו השלימה את עבודות הבינוי לתוספת מיגון תקני בכלל גני הילדים בעיר, שבהם לא היו מרחבים מוגנים. החל מהשנה, כל ילדי וילדות הגנים בתל אביב-יפו ילמדו במבנים ממוגנים ובטוחים, תוך שמירה על רצף לימודי גם במצבים ביטחוניים מורכבים.
בנוסף לכך, הושלמו פערי מיגון בשלושה בתי ספר לחינוך מיוחד והעירייה מובילה פרויקט נרחב להעלאת רמת המיגון בבתי הספר היסודיים ברחבי העיר.
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "חינוך הוא הבסיס לעתיד ילדינו ולעתיד החברה כולה. הוא מעצב דור של אנשים חושבים, ערכיים ויצירתיים – יסודות לחברה בריאה, מגוונת ובעלת חוסן. מערכת החינוך בתל אביב-יפו מחויבת להעניק חינוך שוויוני וחדשני לכל ילדה וילד, מכל מגזר וזרם, תוך קידום חיים משותפים בעיר רב-תרבותית, סובלנית, פלורליסטית ודמוקרטית.
השנה נציב במרכז את 'החופש לחשוב אחרת' – נאפשר לתלמידות ולתלמידים לפתח זהות עצמאית, סקרנות, אחריות ותחושת שייכות. במסגרת מהפכת הקשב, נפעל לצמצום השימוש במסכים ולהפחתת הסחות הדעת, ונחזק את הקשר האנושי והלמידה המשמעותית. אני מוקיר את צוותי החינוך על מסירותם, ושולח תקווה לשובם של כל החטופים, לסיום הלחימה ולשנה של שקט, צמיחה ותקווה."
יוזמות ותוכניות חינוכיות ייחודיות
- תכניות לחיזוק מיומנויות הקשב במערכת החינוך
במסגרת החזון של עיריית תל אביב-יפו, המבוסס על ערכי חדשנות, אקטיביזם וחופש מחשבתי, העירייה מקדמת תכניות לחיזוק מיומנויות הקשב במערכת החינוך העירונית. בהתאם לסלוגן “החופש לחשוב אחרת”, פועלת העירייה לצמצום משמעותי של נוכחות הטלפונים הניידים בבתי הספר, עד להוצאתם המלאה מהמרחב הבית-ספרי. מטרת המהלך היא לאפשר לתלמידות ולתלמידים סביבת למידה נקייה מהסחות, המקדמת ריכוז, עומק, תקשורת בין-אישית וחוסן רגשי.
- מעבדת הקשב
קהילה לומדת ומפתחת אשר בונה ומעצבת מודלים עירוניים להטמעת מהלך עירוני לחיזוק הקשב ולהוצאת הטלפונים החכמים מבתי הספר. במעבדה משתתפים שלושה בתי ספר לחינוך מיוחד, שבעה בתי ספר יסודיים ושישה בתי ספר על-יסודיים. המעבדה כוללת תהליכי מחקר, למידה ופיתוח תוכניות עבודה יישומיות.
בתי הספר המשתתפים במעבדה יפתחו את שנת הלימודים ללא שימוש בטלפונים חכמים בשעות פעילות בי הספר, הן בעבור התלמידים והתלמידות והן בעבור הצוות. התהליך ילווה במחקר, בתהליכים חינוכיים- פדגוגים ובהידוק מערכות היחסים בבתי הספר וחיזור הקשב האישי והסביביתי.
- “ביחד על בטוח”
תוכנית לקידום הסכמות קהילתיות-בית ספריות לניהול מערכות יחסים בריאות, תקשורת מיטיבה, ולדחיית השימוש בטלפונים חכמים. התוכנית פועלת זו השנה השלישית, ובמסגרתה גובשה אמנה קהילתית שנבנתה תוך תהליך שיתופי רוחב בהשתתפות הורים, אנשי ונשות חינוך, תלמידים ותלמידות. בתוכנית משתתפים 30 בתי ספר יסודיים מרחבי העיר.
- חינוך בקשב בגיל הרך
פיילוט חדשני שייצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה , במסגרתו תועבר תכנית לאימון הקשב באמצעות כלים של מיינדפולנס וקשיבות. התכנית תתמקד בפיתוח נוכחות, חוסן אישי, רוגע וויסות רגשי בקרב ילדי הגנים. ההכשרה תכלול 30 שעות השתלמות לצוותי החינוך, ותופעל בתחילה בשני אשכולות גנים בעיר
- פרויקטים חינוכיים מיוחדים
מגמות מוזיקה חדשות מצטרפות למגמות ייחודיות הפועלות כבר בעיר, בהן מגדר, דיפלומטיה ועוד:
מגמת הפקה ויצירה מוזיקלית – מגמה על-אזורית חדשה לתלמידות ותלמידים בתיכונים בעיר המעוניינים להתמקצע בתחום ולגשת לבחינת בגרות מורחבת בהיקף של 5 עד 10 יח”ל. המגמה תופעל בשיתוף מרכז פליציה – בית לאמנות הצליל.
מגמת מוזיקה ערבית– תיפתח בבית הספר “אלמוסתקבל” ביפו, בשיתוף מרכז המוזיקה יפו.
מסגרות תקשורת חדשות בשפה הערבית ביפו: לראשונה ייפתחו בעיר גן תקשורת וכיתת תקשורת בשפה הערבית – כיתה א’ בבית הספר חסן ערפה.
פיילוט ייחודי לחינוך המיוחד: הקמת מרכז אמנות ויצירה לפעילות אחר הצהריים עבור תלמידות ותלמידים מהחינוך המיוחד, שיפעל באחד מבתי הספר בעיר. המרכז יציע פעילויות העשרה במוזיקה, תיאטרון ואמנות, במסגרות פרטניות או קבוצתיות, במטרה לפתח מיומנויות וכישורים אישיים. ישנה כוונה להרחיב את התכנית בהמשך.
תכנית פיילוט “מסע לישראליות משותפת” תצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה, לתלמידות ותלמידי התיכונים בעיר, ותתמקד בהיכרות עם החברה הישראלית על רבדיה השונים. התוכנית תכלול תוכנית חינוכית-חברתית בבתי הספר, היכרו עם החברה הישראלית ומסע של מספר ימים ברחבי הארץ במהלכו יכירו התלמידים והתלמידות את החברה הישראלית המגוונת. על זאת במטרה לחזק את הזהות, השייכות והחיבור לישראליות.
- חינוך יסודי – העיר היא הכיתה
עיריית תל אביב-יפו ממשיכה להוביל גישה פדגוגית חדשנית, במסגרתה המרחב העירוני כולו הופך לזירה חינוכית. במסגרת זו, מתקיימת למידה חווייתית ומשמעותית מחוץ לכיתה – במוזיאונים, מרכזי תרבות, אתרים היסטוריים, מתחמי מסחר ועוד. האגף לחינוך יסודי מוביל תכניות פדגוגיות עירוניות המתמקדות בלמידה חוץ-כיתתית, עבודת חקר ולמידה קבוצתית, בשיתוף מוסדות מובילים בהם מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון הטבע, סינמטק תל אביב ועוד.
- יוזמות עירוניות לפתרון המחסור בצוותי הוראה
עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לפעול בנחישות כדי להתמודד עם המחסור הארצי בצוותי הוראה ומפתחת פתרונות מגוונים שמטרתם לשפר את תנאי ההעסקה, להקל על נשות ואנשי ההוראה בעיר ולעודד הצטרפות של כוחות הוראה חדשים למערכת. בין הצעדים שננקטו, העירייה מסבסדת באופן מלא חנייה בכחול-לבן עבור גננות ומורות ברחבי העיר, וזאת על מנת להקל על הגעתן לעבודה. בנוסף, העירייה מממנת באופן מלא את הקפה והחלב בכלל בתי הספר – כל מוסד חינוכי מקבל תקציב ייעודי עבור כלל צוותי ההוראה, הסייעות והמנהלה.
במטרה לסייע בהתמודדות עם יוקר המחיה ולהקל על קליטת צוותים חדשים, מפעילה העירייה את פרויקט “בית המורה” – פרויקט מגורים עירוני בשכונת פלורנטין (מתחם שוק העלייה), הכולל 70 יחידות דיור במחיר מופחת, המיועדות למגורי מורות ומורים, גננות וגננים. להגרלה לפרויקט השנה נרשמו 871 מורות ומורים, גננות וגננים – נתון המצביע על הביקוש הגבוה לפתרונות דיור ברי השגה בקרב צוותי ההוראה בעיר.
גם במבנה המשרה ובשעות ההוראה בוצעו התאמות משמעותיות: ניתנה תוספת של שעות תקן לבתי הספר העל-יסודיים במטרה להרחיב את מבנה המשרה, להקצות זמן לפיתוח מקצועי ולשפר את תנאי השכר. התוספת מאפשרת גם גיוס מורים נוספים והקטנת כיתות. נוסף על כך, הוקצה תקציב נרחב לשעות הוראה נוספות למורי היסודי והחטיבה, להקלת העומס ולשיפור השכר.
במקביל, העירייה מפעילה זו השנה השמינית את תכנית ההסבה העירונית לאקדמאיות ואקדמאים המעוניינים לעבור להוראה. התכנית מתקיימת בשלושה מסלולים: חינוך יסודי וחינוך מותאם, חינוך על-יסודי ועבודה עם נוער בסיכון וחינוך מיוחד. השנה נוספו לתכנית כ-20 תקנים נוספים. התכנית בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, משרד החינוך ומפעל הפיס, ולמעלה מ-300 בוגרות ובוגרים שלה כבר משולבים כיום בבתי הספר ברחבי העיר.
בנוסף, תמשיך גם השנה לפעול תכנית ייעודית לתומכות ותומכי חינוך בעיר, המעוניינים ללמוד לתואר ראשון ולרכוש תעודת הוראה. משתתפי התכנית לומדים לתפקידי הוראה בגני ילדים ובחינוך המיוחד, ומהווים עתודה חינוכית חשובה למערכת העירונית. בשנה הקרובה יתחילו כ-20 תומכות ותומכים חדשים את מסלול ההכשרה, ויצטרפו ל-51 שכבר משתתפים בתכנית. היוזמה מעניקה אופק תעסוקתי, מקדמת מוביליות חברתית ומחזקת את המערכת החינוכית בעיר מהיסוד.
- מרכז הורות
עם פתיחת שנת הלימודים החדשה, מרכז ההורות של עיריית תל אביב-יפו ממשיך לשמש עוגן משמעותי להורים בעיר. המרכז מלווה, ומעניק כלים להורים בהתמודדויות מגוונות. מתחילת השנה, הגיע המרכז ליותר מ־40,000 הורים בכ־110 מסגרות חינוך, מהגיל הרך ועד התיכון, והציע ליווי והדרכה אישית וקבוצתית במגוון נושאים החל מפרידה מחיתולים בגיל הרך, התמודדות עם אתגרי הסמכות ההורית, ליווי מתבגרים ורגרסיות בעקבות המלחמה. לצד התמיכה השוטפת, פועל המרכז בתכניות חדשניות המותאמות גם לאוכלוסיות מיוחדות, ביניהן “ביחד על בטוח” להתנהלות בריאה במרחב הדיגיטלי ומעגלי אבות- גברים, ששבו מהמילואים, לתהליכים ארוכי טווח.
- מרכזי פל״א (פעילות לימודית אחרת)
המרכזים פועלים בשעות אחר הצהריים בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים ומציעים לתלמידי כיתות ו׳–י״ב מסגרת לימודית תומכת ומקדמת. התכנית, המתקיימת בשיתוף פעולה עם בתי הספר, נועדה למצות את הכישורים האישיים של כל תלמיד ותלמידה, לחזק את ההצלחה בבית הספר ובבחינות הבגרות, ולהוביל להצטיינות לימודית. הלמידה מתקיימת בקבוצות קטנות ומותאמות רמה, בהנחיית מורים מקצועיים ובליווי רכזים שבונים תכנית אישית לכל תלמיד, תוך מעקב לימודי ורגשי קבוע, במחיר נגיש לכל כיס.
- כיתות גן לגילי לידה עד 3 במבנים עירוניים
עיריית תל אביב-יפו ממשיכה לייעד מבנים עירוניים לטובת מסגרות חינוך לגילי לידה עד שלוש. בשנת הלימודים הקרובה יפעלו 61 מעונות במבנים עירוניים, ובחודשים הקרובים צפויות להיפתח עוד מעונות בשישה מבנים נוספים. שלושה מפעילים חדשים נבחרו להפעיל מעונות בשכונות יהודה מכבי, פלורנטין ומונטיפיורי, במסגרת מכרזים עירוניים עם תנאי סף גבוהים. השנה צפויים להיפתח גם שלושה מעונות סמל מסובסדים חדשים ביפו, בשוק הסיטונאי ובמתחם הסוללים. כל המפעילים שנבחרו מחויבים לעמוד בתנאי חוק הפיקוח על מעונות היום.
- בינוי ופיתוח
מגמת הגידול במספר התלמידות והתלמידים בעיר נמשכת, ובמקביל מתרחבים גם מאמצי הבינוי והפיתוח – לרבות הקמה והרחבה של מבנים עבור כיתות לימוד, אולמות ספורט, חדרי פרויקטים, חדרי מורים ועוד.
- בין הפרויקטים הבולטים שבוצעו לאחרונה:
הקמת בית ספר חדש במרכז העיר – עירוני כ”ה על שם מאיר שלו
הקמת בית הספר למדעים ואומנויות בשכונת כפר שלם – עירוני כ”ז על שם רונית אלקבץ
הקמת בית הספר העל-יסודי סמינר הקיבוצים על שם שולמית אלוני
הקמת בית ספר חדש “עולם” בשכונת חסן ערפה
תוספת אגפים חדשים בבתי הספר עירוני ה’ ו–עירוני א’
הקמת שלושה מעונות יום חדשים לגיל הרך: מעון בבלי, גני ילדים רמה, ו–אשכול גנים סלמה
בנוסף, מתבצעים בימים אלו פרויקטים רבים הנמצאים בשלבי ביצוע מתקדמים או בתהליכי תכנון מתקדמים. במהלך שנת הלימודים הקרובה ייערכו שיפוצי עומק והסבות בבתי הספר: גאולה, ישגב, איילון, ארן, הצורי, אורט סינגלובסקי, עמל ליידי דייוויס, וכן בית הספר היסודי חמ”ד החדש במרכז העיר – טשרניחובסקי.
במקביל, בפריסה עירונית רחבה, נמשכים פרויקטים ייחודיים לשיפור חוויית השהות של התלמידים והצוות במסגרות החינוך, ובהם: פיתוח חצרות טבעיות, הצללת מגרשי ספורט ועוד.